اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۳:۳۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۵
اذان مغرب ۱۹:۱۳:۱۳
طلوع آفتاب ۰۵:۰۸:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۳:۴۳
نیمه شب ۲۳:۱۴:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۰:۴۱
«سراج24» گزارش می دهد؛

کمک‌های اقتصادی و عمرانی سپاه پاسداران به دولت/پروژه‌هایی که سپاه برای کمک به دولت ساخت/راه‌اندازی پارس جنوبی با وجود تحریم‌ها

سپاه پاسداران در طول سالهای پس از انقلاب، علاوه بر حضور جدی در دفاع مقدس، در عرصه اقتصادی و سازندگی با وجود همه تحریمها توانست، ظهور و بروز تاثیرگذار و گره گشا داشته باشد.

کمک‌های اقتصادی و عمرانی سپاه پاسداران به دولت/پروژه‌هایی که سپاه برای کمک به دولت ساخت/راه‌اندازی پارس جنوبی با وجود تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار سیاسی سراج24 "ما می توانیم" شاید بهترین گزاره ای باشد که بتواند فعالیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه سازندگی و جهاد اقتصادی را تعریف کند.

سپاه پاسداران در طول سالهای پس از انقلاب، علاوه بر حضور جدی در دفاع مقدس، در عرصه اقتصادی و سازندگی با وجود همه تحریمها توانست، ظهور و بروز تاثیرگذار و گره گشا داشته باشد.

عرصه هایی که سپاه برای مرتفع کردن انها وارد شد، معمولا بخش هایی بودند که کمتر کسی توان عملیات و اجرا در آن بخشها را داشت . یا اینگونه بود و یا روند انحصاری برای ورود نیروهای خارجی و خارج کردن سرمایه از کشور را منجر می شد.

یکی از حقایقی که چندی پیش توسط سخنگوی سپاه نیز اعلام شد. سردار رمضان شریف، چندی پیش در  مصاحبه ای گفته بود: سپاه هرگز قصد ندارد جلوی سرمایه‌گذاری خارجی را بگیرد اما جلوی زیاده‌خواهان خارجی را می‌گیریم. حضور آنها با انتقال دانش فنی و آموزش متخصصان ایرانی همراه نیست و صفر تا صد پروژه را خودشان انجام می‌دهند. بد نیست برای مثال به این نکته توجه کنید که چرا از زمان کشف نفت در ایران تا امروز به تازگی پالایشگاه‌های فاز 15 و 16 پارس جنوبی به طور تمام بومی توسط سپاه انجام شده است؟ علت آن این است که هیچ‌وقت خارجی‌ها دانش فنی را به ما منتقل نمی‌کنند. مساله بعدی میزان هزینه‌یی است که آنها برای اجرای پروژه برآورد می‌کنند که این برآورد‌ها چند برابر هزینه‌یی است که سپاه برای انجام همان پروژه نیاز دارد. طبیعی است در این شرایط کارفرما که دولت است ترجیح دهد پروژه با هزینه کمتری به اجرا برسد. کاری که سپاه انجام می‌دهد از عهده شرکت‌های کوچک داخلی بر نمی‌آید.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه در سال ۱۳۶۸ و بعد از دفاع مقدس با رویکرد سازندگی در کشور و از میان برداشتن آثار جنگ و از بین بردن محرومیت ها در کشور به دستور مقام معظم رهبری شکل گرفت و اکنون بعد از 26سال، به یکی از بزرگترین نهادهای فعال در حوزه اجرای طرح های عمران و آبادانی در کشور تبدیل شده است. براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی و با توجه به عملکرد بسیار خوب سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس، این نهاد تصمیم گرفت با توجه به تجارب آن دوران برای گسترش آبادانی و سازندگی به عرصه های اقتصادی ورود یابد.

نگاهی به دهه های اول سازندگی در کشور نشان می دهد که حتی طراحی، اجرا و بهره برداری از پروژه های ساده و کوچک به طرف های خارجی واگذار می شد، اما با بروز توانمندی های تخصصی و بومی به صورت تدریجی حضور شرکت های خارجی کم رنگ شد به گونه ای که هم اکنون پروژه های بزرگ ملی را متخصصین داخلی در قرارگاه خاتم الانبیا با «سرعت بیشتر» و «هزینه کمتر» اجرا کرده و روند پیشرفت و توسعه کشور را سرعت بخشیده اند.

در دوره های قبلی و در همه این 26سال دولتها همواره اصلی ترین پروژه هایی را که کمتر کسی توان اجرایی آن را داشت و یا در صورت اجرا هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل می کرد با هزینه کمتر و سرعت بیشتر به قرارگاه خاتم سپرده است. در واقع همه دولتها پروژه های مهم و حیاتی را که تحسین مردم را به همراه داشته مدیون فعالیت های عمرانی سپاه و قرارگاه خاتم هستند

در دوره های قبل واگذاری پروژه های مهم به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سبب شد تا نام این نهاد بیش از پیش توسعه یابد تا جاییکه با اشتغالزایی مولذدو موثر بیش از 150هزار نفر را جدای از کادر سپا وارد بدنه اشتغال و تولید در کشور نمود

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در این باره گفته بود: ما در هرجایی که توان و ظرفیت خالی وجود داشته باشد، برای آبادانی کشور ورود پیدا می کنیم و امروز یکی از بخش های مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری، ایجاد اشتغال در کشور است. جوانان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها، انتظار ورود به عرصه کار را دارند. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تلاش خود را در همه بخش ها برای ایجاد بسترهای شغلی بکار گرفته است.

 از حدود ۱۵۰ هزار نفری که در پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) مشغول به فعالیت هستند تعداد بسیار کمی از آنها به عنوان کادر رسمی سپاه و مابقی نیروهای مردمی هستند که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با این قرارگاه همکاری می کنند.

در دولت فعلی اما، برخلاف آنچه رسانه های ضد انقلاب در جهت اختلاف افکنی میان دولت و سپاه تبلیغ می کنند، روحانی از سپاه خواسته تا به دولت کمک کند. در خواست صریح حسن روحانی چندی پیش در جمع فرماندهان سپاه مطرح شد. روحانی گفته بود: سپاه توان بسیار عظیمی در نیروی انسانی و حوزه اقتصادی و فرهنگی دارد و هر جا فشاری بر نظام به وجود آید سپاه در مقابل آن مکمل و پشتیبان دیگران است. بنده شایعاتی که راجع به سپاه در حوزه اقتصادی مطرح می‌شود را اصلا قبول ندارم. سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی نیست. سپاه باید پروژه‌های بسیار مهمی که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد بر عهده بگیرد.بنده با فرمانده کل سپاه صحبت کردم که سپاه در چند پروژه ملی بار را بر دوش بگیرد و افتخارش را داشته باشد. در شرایط تحریم سپاه باید وارد عمل شود و سه چهار پروژه بزرگ ملی را بر عهده بگیرد. زیرا سپاه شرایط کشور و دولت را به خوبی می‌داند. از سپاه می‌خواهیم بخشی از بار دولت و البته نظام را بر دوش بگیرد. یکی دیگر از موضوعات قاچاق کالا می‌باشد که بلای اقتصاد کشور است. سپاه می‌تواند در مقابله با آن کمک کند تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود.به عنوان رئیس‌جمهور از سپاه می‌خواهم در دو بخشی که دولت با مشکل مواجه است پای کار بیاید و کمک کند تا مردم شاهد خلوص و ایثار سپاه در شکست دشمن در حوزه معیشت مردم و تولید باشند.

نوبخت نیز در این زمینه تاکید کرده بود بخش فنی سپاه، ظرفیتی برای کشور قلمداد می‌شود. ما می‌توانیم از ظرفیت خوب و مطلوبی که در بخش فنی سپاه وجود دارد استفاده کنیم

تایید فعالیت‌های سازندگی سپاه درخواست مشارکت جدی سپاه در حوزه‌های کمک به تولید کالا و معیشت مردم و همین‌طور مبارزه با قاچاق کالا و ارز که یکی از موانع جدی راه افتادن تولید و کار در کشور است  از مطالبه های اخیر روحانی از سپاه بود که فرمانده کل سپاه در حوزه سازندگی نیز در پاسخ به این مطالبات گفته بود کماکان در خدمت دولت هستیم.

تحریم ها در سال های گذشته شرکت های خارجی از سرمایه‌گذاری در میادین پارس جنوبی کناره گرفتند و اگر قرارگاه خاتم نیز در این عرصه وارد نمی‌شد، احتمالا امروز هیچ پیشرفتی در حوزه بهره‌برداری از میادین نفت و گاز به وجود نمی‌آمد.

در دوره های قبل به دلیل تحولات اقتصاد سیاسی، حوزه فعالیت‌های قرارگاه خاتم توسعه یافت تا حدی که در حال حاضر از پروژه حرم تا حرم و فاز ۱۵ و ۱۶ عسلویه تا پروژه انتقال آب خزر، بزرگراه صدر و خط متروی تهران در دست این نهاد قدرتمند قرار گرفته و حجم پروژه های آن تا بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. در بخش زیرساخت های ریلی و جاده ای، می توان از خط ترانزیتی راه آهن ایران - ترکمنستان که برای ساخت آن سه سال زمان تعریف شده بود، اما در یک سال به اتمام رسید و توسط رییس جمهوری سابق افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت نام برد.

ساخت جاده آبادان به ماهشهر، راه آهن شهری منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران، راه آهن تهران – تبریز که شامل ۱۲ کیلومتر تونل بود را پروژه های خاتمه یافته در قالب مهرماندگار عنوان کرد و افزود: در بخش نفت و گاز، پروژه های متعددی داشتیم که شاخص آن افتتاح بخش اول فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی است که در هفته پایانی عمر دولت دهم افتتاح شد.

روز گذشته و در ادامه شکستن حلقه تحریم ها توسط سپاه پاسداران، با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، بیژن نامدار زنگنه، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه و جمعی از فرماندهان و نیز مسئولین و مدیران حوزه نفت و گاز در عسلویه، پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح شد. پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین پالایشگاه، از پیشرفته‌ترین پالایشگاه های کشور به شمار می‌رود که تمامی مراحل از مطالعه تا راه اندازی و تولید آن با بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی و به دست توانمند متخصصان ایرانی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه اجرا شده است. با افتتاح پالایشگاه 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، 2700 تن اتان، 2900 تن پروپان و بوتان محقق می‌شود.

گفتنی است قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته و بهره‌مندی از نیروی انسانی متعهد و متخصص توانسته است در شرایط تحریم جایگزین مناسبی برای شرکت های خارجی در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی و اجرای موفق فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در بستر تحریم ظالمانه غرب علیه ملت ایران آن هم بدون هیچ گونه وابستگی به مهندسان خارجی و با تکیه بر توان داخلی از مصادیق توانمندی و حضور موفق قرارگاه در این عرصه هست.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا روز گذشته با اشاره به 9 پروژه بزرگ قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: ما به آقای جهانگیری نامه زدیم و راجع به این پروژه‌ها جلسه گذاشتیم. ما در این 9 پروژه 25 میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم و 85 درصد پیشرفت فیزیکی داریم و اگر 2.2 میلیارد دلار به آنها تزریق شود سالیانه 35 تا 40 میلیارد دلار عاید کشور می‌شود. یکی از این پروژه‌ها ستاره خلیج‌فارس است که 360 هزار بشکه و 60 میلیون لیتر میعانات گازی دارد. ما کاری نداریم که چرا این پروژه اولویت‌بندی نشده چون به ضرر کشور است اما الان تمام لوله‌ها و مخازن ما پر است و اگر یک ترین از این پروژه راه‌اندازی می‌شد نیازی به بنزین خارج از کشور نداشتیم. در پروژه راه‌آهن قطار سریع‌السیر نیز می‌توانیم در این دولت بخش اصفهان تا قم که زیرسازی آن تکمیل شده را روسازی و تحویل دهیم. در بحث آب‌های مرزی نیز ما بهترین وضعیت را داریم و 5 هزار دستگاه ماشین‌آلات و 10 هزار نفر در طول خط از ارومیه تا کردستان و ایلام و ... مشغولند و اگر مشکلات سر راه تونل 40 کیلومتری رفع شود می‌توانیم آب سیروان را به روی زمین بیاوریم. وقتی همه فازها راه‌اندازی شود حدود 200 میلیون مترمکعب گاز آزاد خواهیم داشت و با توجه به خط گازی عسلویه تا ایرانشهر درخواست داریم برای حل مشکل ایران مرکزی که طرح به نام طرح ناب برای آن نوشته‌ایم مشابه این فازها در آنجا نیز ایجاد شود و با احداث 4-5نیروگاه هم آب را شیرین کنیم و هم برق را بفروشیم وگرنه هیچ راهی جز آوردن آب از خلیج‌فارس تا فلات مرکزی نداریم. ما از رئیس‌جمهور، دولت و وزرا درخواست داریم تا ما را در این 9 ابرپروژه همراهی کنند تا کمتر از دو سال به نتیجه برسد و 40 میلیارد دلار عاید کشور شود.

حضور سپاه در حوزه های اقتصادی در طول سالیان اخیر با همراهی مردم مواجه شده است و برای صدها هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است. فرمانده کل سپاه پاسداران در رابطه با فعالیت‌های بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفته است: امیدواریم با گسترده شدن عرصه‌های فعالیت بسیج در این حوزه بتوانیم در سال‌های آتی اثرگذاری که در ایجاد شغل، تولید و مقاوم کردن اقتصاد داشته‌ایم را بیشتر کنیم دولت اگر این توان عظیم مردمی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به کار بگیرد مطمئنا اثراتش بسیار وسیع‌تر خواهد بود. بسیج طرح‌های مورد نظر خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش‌های گوناگون به دولت ارائه کرده و معاون اول رئیس‌جمهور قول داده است که این طرح‌ها مورد حمایت دولت قرار بگیرند و قطعا عملی شدن این موضوع نتایج مطلوبی را در بر خواهد داشت.

همچنین سردار نقدی درباره فعالیت های بسیج در اقتصاد مقاومتی گفته است: در طول دو سال گذشته ما وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شدیم و 140 هزار شغل مستقیم و 245 هزار شغل غیر مستقیم با افتخار و بدون یک ریال سرمایه گذاری دولت ایجاد کرده ایم. امروزه تولید بدون کارخانه یکی از استراتژی های موفق در این حوزه است.

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین سال گذشته نیز  گفته بود: «هر ایرانی یک تولیدگر و هر خانه یک کارخانه تولیدی» شعار بسیج در اقتصاد مقاومتی است. از گروه های جهادی انتظار داریم با تغییر جهت از کارهای خدماتی به روستاییان نظیر ساخت خانه، راه سازی، آب رسانی و ... به اقدامات تولیدی و اشتغال زا روی بیاورند و به قول معروف به جای ماهی گرفتن، ماهی گیری را آموزش دهند.

ظرفیت لجستیک و انسانی سپاه برای آبادانی کشور استفاده شود، و مردم از این روحیه استقبال می کنند، چرا که با اشتغالزایی گسترده همراه بوده است. حرکت های جهادی و خالصانه پاسداران در ایام جنگ و بعد از آن که از جمله کمک به کشت و برداشت کشاورزان یا کمک به احداث جاده‌های روستایی بود، همچنان تحسین بر انگیز در اذهان جامعه ثبت شده است.

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

https://telegram.me/seraj24_ir

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••